Itselleen täydellisesti sopivan Race melan löytämiseen saattaa mennä aikaa. Melontatekniikan jalostuessa saattavat vaatimukset melan suhteen myös muuttua. Ei olekkaan yhtä hyvää melatyyppiä vaan paljon vaihtoehtoja erilaisille melojille.
Puhuttaessa melonta tekniikaasta melan veto jaetaan kolmeen eri vaiheeseen Catch, Power ja Recovery vaihe. Käytän selkeyden vuoksi näitä englanninkielisiä termejä sillä ainakin vielä tällä hetkellä kaikki SUP-melonta lähteet ovat englanninkielisiä. Nämä kaikki vaiheet ovat tehokkaan vedon kannalta tärkeitä, mutta tärkeimmät kumminkin Catch ja Power vaihe.
Päätin jo 2014 kauden viimeisen kisan jälkeen, että kaudelle 2015 tulen päivittämään SUP melani. Kaudella 2014 käytin Starboardin Tiki tech high aspect säädettäviä meloja. Mela sopi fysiikalleni hyvin sen olessa kevyt ja helppo meloa. Säädettävyys oli hyvä ominaisuus hakiessani sopivaa melan pituutta. Kaudella 2015 käyttäisin samaa lautaa joten melan pituus todennäköisesti pysyisi lähellä samaa kuin mihin olin kaudella 2014 päätynyt. SUP melonta fysiikan parannuttua tarvitsin melan joka kestäisi vähän vahvempaa vetoa. Tiki Tech melassa ei riittänyt enään pitoa voimakkaammalla vedolla.Tutkiskeltuani tarjontaa rajautuivat valinnat joko Starboardin tai Quickbladen meloihin.
Kokeiltuani eri malleja päädyin Quickbladen 96 Trifectaan. V-driveen verrattuna on Trifectassa ”pehmeämpi” catch. V-drivessä taas tunne catchissä oli välillä kuin olisi upottanut melan betoniin. Vahva cach ei ole mitenkään huono asia, mutta ei vielä tässä vaiheessa ainakaan tuntunut oikealta tekniikalleni. Trifectalla pitää olla catch vaiheessa ehkä vähän tarkempana, mutta voima tuntui hyvin heti power vaiheessa. Kummatkin mallit kestivät hyvin kovempaakin vetoa. Trifecta tuntui kevymmältä meloa, vaikka vaatiikin ehkä vähän kovempaa tempoa kuin V-drive saavuttaakseen saman nopeuden. Trifecta mielestäni kumminkin hieman vähemmän fyysinen melottava.
Valitsin melaani ovaalivarren, joka oli ehkä hitusen löysempi kuin pyöreä. Tai ainakin tältä se tuntui V-driven kanssa. Saattoi tosin johtua myös V-driven vahvasta catch:istä. Käytän starteissa, nopeissa rytmin vaihdoksissa ja kovissa vastatuulissa choke otetta. Eli otetta melasta alemmas, yläkäsi tippuu kahvalta varrelle. Choke otellaa ovaali varsi tuntui paremmalta käteen sekä se piti lavan oikeassa asennossa. Lisäksi QB:n ovaali varsi on läheltä kahvaa ohut ja paksunee lapaa kohden mikä parantaa yläkäden otetta. Lisäksi ovaali varsi on pyöreää hitusen kevyempi, mutta samalla hauraampi. Eli kolhimisten kanssa tulee olla tarkkana.
Melan katkaisin mittaan joka on hitusen pidempi kuin yleinen Race SUP melan nyrkkisääntö, oma pituus +10% pituudestasi. Tähän mittaan vaikuttaa vahvasti tekniikka sekä lautasi paksuus. Pituuten olen tällä hetkellä täysin tyytyväinen. Letkeään kruisailuun valitsisin kyllä hieman pidemmän melan. Kannattaa miettiä onko itsellään tarvetta säädettävälle melalle. Race melalle en ole itse säätöä kaivannut sillä melan pituutta säätämällä sotketkin helposti tekniikkasi.
Mikäli olisin valmis panostamaan kahteen Race melaan. Ottaisin Trifectan vähän reilu +10% pituus säännöllä pitkille matkoille ja V-driven spritteihin +10% pituudella tai pikkasen lyhyempi.
Mikäli mahdollista kannattaa eri malleja kokeilla erilaisissa olosuhteissa. Helpointa toteuttaa mikäli meloo kaverin kanssa ja vaihtaa välillä meloja. Mikäli melojen mitoissa eroja tekee vertailun esim. choke otteella. Kisojen yhteydessä on todella hyvä mahdollisuus päästä testaamaan eri meloja.
-
Hyvä SUP-melan pituus
Ei ole olemassa yhtä oikeata SUP-melan pituutta. Jokaisella melojalla on omat mieltymyksensä ja rajoitteet.
-
Locosys GT/BGT-31 GPS asetukset
Tämä on vanha artikkeli jonka ajattelin julkaista uudelleen, minulle tulleiden kyselyjen johdosta. Suosittelemme hommaamaan laitteeseen muistikortin, koko maksimissaan 2GB. Kaikki mallit
-
Pienet SUP vinkit, #1 kylmän veden SUP-lautailu
Viime vuodet ovat kuluneet minulla lähinnä SUP lautailun merkeissä. Olen harrastanut lajia vuodesta 2009. Matkan varrella kokemusta on kertynyt monen