Finnish SUP Ranking #4, Hanko

Kilpailupäivällä oli ennustettu kovaa tuulta ja mahdollisesti myös sadetta. Keliennuste oli varmaankin karsinut jonkin verran osallistujia. Moni kilpailija oli ollut myös edellisenä päivänä melomassa 19km Rautio Sports SUP Endurance Tourin osakilpailun Lahdessa. Itse olin myös lahdessa enkä kyllä ollut vielä täysin palautunut rankasta kisasta. Kilpailupaikalla tuuli oli napakka, mutta keli muuten aurinkoinen. Ranta oli tuulelta suojainen, mutta ulommas osui mukavasti nostaen aaltoa. Lasse suunnitteli radan niin, että se sisälsi mukavasti erilaisia olosuhteita. Tasaista, haastavaa sivutuulta ja choppia sekä erittäin mukavan downwind pätkän. Kiersimme radan kahteen kertaan. Alla kuva gps-träkistäni.

GPS-träkki kilpailun reitistä.

Matkaan lähdettiin beach startilla, sain hyvän startin ja onnistuinkin pääsemään pienen matkan jälkeen kärkeen.

Startti. Kuva:FSSF.

Alkumatka oli tasaista, mutta päästyämme niemenkärjen taakse voimistui sivutuuli tasaisesti kääntöpoijua lähestyessämme. Poijulla sivutuuli oli 8-13m/s luokkaa ja terävä sivuaallokko pyrki painamaan laudan nokkaa myötäiseen. Poijua tulikin lähestyä aika vahvasti yläpuolelta jotta tuuli ja aallot eivät päässet painamaan lautaa poijun alapuollelle. Linjani oli hyvä ja pääsin kääntämään poijulla ensimmäisenä myötäiseen. Jollain takana tulevilla kilpailijoilla olikin vaikeuksia päästä poijulle ja jäivät hieman vajaaksi.

Downwind osuudelta. Kuva:FSSF.

Poijulta alkoi reitin mukavin downwind osuus. Otin ensimmäisen downwind pätkän selkeästi liian varovaisesti ja Tomas siirtyi kärkeen. Allot kasvoivat tasaisesti lähestyessämme kierrettävää luotoa. Lähellä luotoa sainkin todella mukavan pituisia aaltopätkiä. Allstar ottaa aallot helposti kiinni ja kiihtyy nopeasti. Ohjattavuus aallolla on hyvä kunhan on vikkelä jaloistaan ja siirty laudalla tarpeeksi taakse surf stanceen ( toinen jalka selkeästi toisen taakse laudan perälle). Ohjattavuutta lautaan saa selkeästi lisää vaihtamalla laudan orginaali evän hieman pienempään. Lauta muuttuu ehkä asteen kiikkerämmäksi, mutta rauhoittaa mielestäni laudan käyttäytymistä sekavammassa aallokossa.

Kiersin luodon kakkosena vähän Tomaksen perässä. Olimme Downwind osuudella saaneet turvallisen tuntuisen eron muihin kilpailijoihin. Nyt alkoi kohtalaisen tiukka sivutuuliosuus höystettynä sivuaallolla. Tämän pätkän joutui melomaan käytännössä yhdeltä puolelta keulan osoittaessa koko ajan reilusti sivuvastaiseen. Eli osittain kylkiedellä edettiin 🙂 Tällä pätkällä Tomaksen ja minun eroni pysyi käytännössä samana.

Saapuessani poijussa olevalle purjeveneelle joka toimi kääntöpoijuna tuntui helpotukselta päästä melomaan vastatuuleen ja pystyä melomaan kummaltakin puolelta tasapuolisesti. Pikku hiljaa vesi tasoittua ja vastatuuli hellitti lähestyessämme sisälahtea. Saavutin Tomasta tasaisesti. Lahdella kiersimme betonisen uimalaiturin ja lähdimme suuntaamaan lahden ulkopuolella kovassa sivutuulessa olevaa kääntöpoijua.

Pääsin Tomaksen kantaan ja muistaakseni beesiin asti. Saapuessani poijulle juuri ennen poijua terävämpi aalto työnsi nokkani poijun alapuolelle. Jouduin pysähtymään ja kääntämään lautaani vahvasti vastatuuleen pystyäkseni kiertämään poijun oikealta puolelta. Tomas sai tässä vaiheessa tehtyä pienen eron. Muihin kilpailijoihin meillä oli yhä turvallisen tuntuinen kaula. Kovassa tuulessa ja sivuaallossa tosiaan kannattaa jättää poijuun sopiva turvaväli ettei tule yllätyksiä ja hukattua paljon enemmän aikaa mitä vähän leveämpään linjaan menisi.

Toinen downwind osuus minulta meni paremmin, mutta Tomas pystyi silti kasvattamaan hieman eroaan. Selkeästi downwind on olosuhde johon minun kannattaa laittaa ensi kautta ajatellen paukkuja.

Sivutuuliosuudella eromme pysyi muuttumattomana. Vastatuuliosuudella rupesin kiristämään tahtia ja saavutin Tomasta. Tomas suuntasi yllättävän vahvasti kohti rantaa ja mietin oliko reitti Tomakselle täysin selvä. Uimalaituri piti kiertää vielä kerran ulkokautta ja sitten maaliin. Tomas jakoi matkaa vahvemmin suoraan kohti rantaa ja minä kohti uimalaituria. Yritin huudella Tomakselle, mutta hän ei minua kuullut johtuen varmaan vielä kohtalaisesta vastatuulesta. Päästyäni lähemmäksi Tomasta hän kuuli minut lopulta ja neuvoin hänet oikealle reitille. Kilpailutilanteessahan kanssakilpailijat eivät ole velvollisia neuvomaan tai korjaamaan toisten kilpailijoiden mahdollisia reittivalintoja. Tietenkin on asia erikseen väärästä reitistä aiheutuvat mahdolliset vaaratilanteet. Suomessa kilpailu ei kumminkaan ole niin totista ettei toisia neuvottaisi tai kyseltäisi miten se reitti menikään. Tomas puolestaan korjasi SM-kisoissa minun virheellistä reittivalintaa 🙂

Maalisuoralla Tomaksella vielä turvallinen johto. Kuva:FSSF.

Vaikka Tomas päätyi melomaan hitusen pidemmän linjan oli hänellä vielä maalissa turvallinen etumatka.

Maalisuoralla. Kuva:FSSF.

 

Lasse Luoto oli taas nikkaroinut osallistujille hienot muistot kisoista. Kuva:FSSF.

Tulokset:

Miehet:
1. Tomas Lelovits 1000 p.
2. Jari Laine 750 p.
3. Lauri Palmroth 550 p.
4. Thomas Fagerström 400 p.
5. Jarmo Rantala 325 p.

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *