Starboard Allstar 12’6″ x 24″ Custom Carbon 2016

IMG_3725

Kaudelle 2016 tuli ajankohtaiseksi SUP kisalaudan päivitys. Starboard otti 2015 Race mallista pohjan kolmois concaavin, muotoili laudan keulan uusiksi ja nimesi sen Allstariksi. Nämä muutokset tekivät Allstarista erinomaisen yleiskisalaudan joka soveltuu hyvin suomen kirjaviin olosuhteisiin.

Suomessa päätettiin kaudelle 2016 rajata Ranking kilpailuissa laudan pituus 12’6″. Aikaisemmilla kausilla van muutamilla kisaajilla on ollut käytössä 14″ lauta. Hieman oudosti SM kisojen lautarajoitus jätettiin vielä auki? Lautarajoitus on sinänsä hyvä, että pärjää hyvin yhdellä laudalla. Suomessa kumminkin vielä sen verran vähän kisaajia, että ei kannata kahta eri lautaluokkaa järjestää. Luulen kyllä, että rajaus muutetaan 14′:seen jo ensi kaudeksi. 14′ pitkä lauta rupeaa pikku hiljaa muodostumassa standardiksi maailmalla. Lautarajoitukset on aihe mikä tulee aina herättämään kiivasta keskustelua.

Mutta nyt takaisin aiheeseen, mun uusi lauta. Valitsin rohkeasti kapeimman mallin 24″, oikeastaan ihan foorumeilta luetun tiedon perusteella. Monen mielestä uusi 24″ malli oli yhtä tukeva kuin vanhempi 25″. Aikaisempi kisalautani oli 12’6″ x 25,5″ Allstar 2014. Taitoni olivat sen verran karttuneet, että koin selviäväni kapeammalla laudalla. Kapeampi ei kumminkaan ole automaattisesti nopeampi.

24″ leveä malli ei ole isojen melojien lauta. Suositus paino on 70-75kg, tämä olikin hyvä porkkana itselleni tiputtaa elopainoani.

Fiilikseni laudasta n. 10 treenilenkin jälkeen. Luulen, että valintani osui nappiin. Lauta ei tunnu juurikaan kiikkerämmältä kuin 1,5″ leveämpi vanha lautani. Poijukäännöksissä oltava tarkempana, että jalat pysyvät laudan keskilinjalla. Rantalähdöissä eroa ei juurikaan huomaa sillä lauta on tukevan tuntuinen heti, kun vauhtia on enemmän. Tasaisessa vedessä uudelleen muotoiltu laudan keula roiskii aika paljon. Tästä ei kumminkaan pidä vetää sitä johtopäätöstä, että lauta ei olisi tasaisessa vedessä nopea. GPS lukemien perusteella lauta on selvästi nopeampi kuin vanha. Lauta reagoi aika herkästi seisomapaikan muutoksiin ja minun painollani (n.70kg) tuntuisi, että paras seisoma paikka on aika lailla varpaat heti pehmusetetun seisonta-alueen etureunassa. Muuten perä uppoaa liikaa ja kuohuaa. Eli ennemmin upottaa keulaa kuin perää. Pienessä chopissa ja aallossa siirrytään hitusen taaemmas jolloin laudan keulan muotoilu rupeaa tekemään tehtäväänsä. Laudan keula menee mukavasti chopin päällä eikä niinkään puske läpi niin kuin vanhassa laudassani. Sivuaallossa melottaessa aallot eivät myöskään paina keulaa niin pahasti myötäiseen, vaikka keulassa on enemmän tilavuutta. Isommissa mainingeissa en ole laudalla päässyt vielä laskemaan

Lautaa on naurettavan helppo meloa suoraan. Tähän todennäköisesti vaikuttaa laudan leveys sekä pohjan kolmois concaavi. Kapealla laudalla meloessa melan varsi on helpompi pitää kohtisuorassa laudan linjaan nähden ja melonta on tehokkaampaa. Concaaveja saa myös todennäköisesti kiittää laudan tukevuudesta leveyteensä nähden. Lauta reagoi myös hyvin kanttaamiseen. Laita lauta vastakkaiselle kantille kuin mistä melot ja melan lapakulma hieman lautaan päin auki niin lauta kääntyy hyvin myös melan suuntaan. Tämä on erittäin hyvä apu sivutuulessa meloessa jolloin melonta menee helposti pelkästään suojan puolelta melonnaksi. Mikä on kisoissa pidemmillä matkoilla ihan myrkkyä.

IMG_1857
Tripla concaavi laudan pohjassa.

Olen melonut lautaa ainoastaan sen mukana tulleella Starboardin Race Ultra Light Core evällä. Lauta on niin suuntavakaa, että kokeilen siinä varmasti myös vähän pienempääkin evää.

Voin lämpimästi suositella kyseistä lautamallia Suomessa ja maailmalla kisaavalle henkilölle. Lautaa valmistetaan myös hieman halvemmalla Hybrid Carbon rakenteella. Painoeroa 24″ levessä laudassa kalliinpaaan Custom Carbon malliin ei tule kuin n. 1,5kg.

Mikäli heräsi kysymyksiä kyseisestä lautamallista tai haluaisit päästä kokeilemaan niin ota yhteyttä.

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *